Rabu, 16 Januari 2008

Segala-galanya mungkin..

Bila kita menghampiri cinta..kadang2..byk pula rintangan yg menimpa diri kita..hmm..penat jgak bila difikirkan satu persatu..hehe..bila memikirkan semua tu..aku cuma mampu tersenyum dan menghela nafas yg agak panjang la jgak...,) fuhhh..

Betapa kuatnya kita diuji..bertahan sebaik mungkin..namun kita masih gagal kecapi apa yg kita impikan..dicintai seadanya..hmm..inilah jodoh....kita x bole menafikan..jodoh dan takdir memainkan peranan yg penting dalam dunia percintaan...walau seteguh mana kita bertahan..kalau sudah ditakdirkan kecundang..kecundang jgak akhirnya..

Secara realiti aku x pernah melihat dan mengerti apa itu cinta sejati..aku yakin..lain org lain pandangan nya..betul kan..huu??siapa yg tidak mahukan cinta sejati..(cinta yg ada 1 dlm sjuta..) xpe..walaupun kita tidak tergolong dlm kisah tu..namun kita jgn lupa..kita juga memiliki kelebihan yg lain tau..hmm..kelebihan yg Esa kurniakan terhadap setiap satu antara kita..ermm..itu tanya dan cermin diri sendiri la..klau ditanya aku tentang apa yg istimewanya kamu tu..jujurnya aku akan jwb..heheh sebab dpt kwn seperti aku huhuhu,p xdela..aku gurau je..heee..kalau aku ditanya begitu..aku hanya akan tersenyum je..kenapa aku tersenyum..??hai.. itu menandakan aku x tau la..lagipun..kelebihan yg ada pada kita bukan sesuatu y dpt dinilai dgn mata kasar..fhm..?

Em...bagi aku..biarpun siapa kita..apa yg org kata tentang kita..aku percaya..setiap insan..berhak memiliki cinta yg luarbiasa..berhak hidup dgn bahagia..berhak untuk dikasihi tanpa dinilai kekuatannya..dan..berhak menerima kebaikkan tanpa dipeduli berapa banyak kebaikkan yg telah kita berikan..,p

Hmm..kata ayah aku..jika aku ingin dilayan dan disayangi oleh insan lain..aku kena tabah menerima keburukkan dgn membalas kebaikkan yg x terhingga walaupun aku tahu..usaha aku sia2..aku perlu menghormati walaupun aku tau..dalam diam aku dicaci..aku perlu membantu..walaupun aku tau..aku xkan terima sebarang balasan ataupun penghargaan yg setimpal dgnnya..hmm..bertanggungjawab..itulah yg ayah aku pesan pada aku..bertanggungjawab terhadap hidup kita..dan juga org lain..walaupun tiada siapa pun yg nampak..namun yg diatas sana..melihat segala2nya..yg penting..kita tau..apa yg baik dan apa yg tidak dalam kehidupan kita ni..

Walaupun akhirnya kecewa..kita x bole putus asa mengejar dan mencari impian kita walaupun sesaat. pun..(mana kita taukan..apa yg terjadi nanti..)

Maka...sementara masih ada sidia dlm hidup kita..tidakkah kamu terfikir..dia berhak memiliki dan berkongsi kebahagiaan yg ingin kamu rasai sekarang..?tidakkah dia juga seperti kamu..yg inginkan dirinya dilayan lebih dari biasa..??tidakkah dia juga ingin dicintai seadanya oleh diri kamu..smentara dia masih miliki hati kamu..(sebelum kamu dipisahkan darinya..) tidakkah dia juga merasa keraguan yg kamu rasai bila bersama2 dgnnya..?hmm..smentara kamu meikirkan tentang itu..aku yakin..mesti terdetik dlm hati kamu tu..apakah kamu layak dicintai sebegitu banyak oleh sidia..?(atoyhlaa..,p)

Jgn risau...dia dan kamu miliki hati yg hampir serupa namun berlainan jantina je...cinta seorang lelaki dan cinta seorang wanita memang berlainan sama sekali...antara kelembutan dan kekasaran..antara tangisan dan keteguhan.. antara lelaki dan wanita..antara kamu dan dia...ia satu padanan yg istimewa dari awal lagi..(tak ke kamu rasa begitu..?)bukankah setiap kita memilki kelebihan dan kekurangan masing2..?apa yg perlu difikirkan lagi..?sementara masih ada..tidakkah kamu dan dia..berhak sama sekali merasai..kebahagiaan tanpa dinilai oleh apa2 pun..

Yg penting..kamu tahu dan sedar..hidup hanya sementara..tiada yg kekal utk selama2nya...kita x mungkin dapat lari dari masalah..dan x dpt nafikan kesilapan yg mungkin berlaku..jika kita pasrah dan redha..serta diiringi dgn doa dan usaha yg bersungguh2..tiada apa yg perlu kamu takutkan..aku sendiri mengerti..kadang2..kita lumpuh ditengah jalan..kita leka..angkuh dan bongkak.. ..bila menghampiri sesuatu yg didambakan..(hmm..tewas dgn keadaan..)

Walaupun..kita salah memilih jln dan silap membuat keputusan..usahlah malu untuk memohon maaf pada dia..(walaupun org lain sekalipun..) pohonla kemaafan tanpa rasa khuatir sama ada kita dimaafkan ataupun tidak..yg penting..kamu tahu mengaku kesilapan kamu dan ingin memperbaiki kelemahan yg ada..betulkan??lagipun.. memohon maaf adalah suatu tindakan yg amat berani tau..(berani mengaku yg diri kita ni salah..)memohon kemaafan dam memaafkan..hmm..suatu perkara yg hampir hilang dlm amalan pasangan kekasih pada zmn skrg ni..ntahla kenapa jadi mcm tu..,)

Biarlah..apa yg aku cuba sampaikan..walau apapun kesudahannya...kamu dan dia berhak melakarkan kisah yg menarik..sayang yg mempesona..dan...kenangan yg membangunkan kamu dari tidur...maksud aku..kenangan yg mengajar kamu untuk jadi lebih baik...kenangan yg mebisikkan pada kamu untuk melangkah lebih jauh...kenangan yg mengusik jiwamu untuk menghargai apa yg bakal kamu miliki nanti...

Kalau itu bukan dikatakan istimewa dlm hidup kamu..apalagi..??biarpun sementara..biarpun mengecewakan..setiap kisah yg kamu miliki...ianya istimewa kerana itulah yg mengajar kamu apa itu kehidupan sayang...

Suatu yg tak di mengerti namun dpt dirasai...itula kamu..dan itu jugala dia..

Biarpun sementara.. kamu berhak dikasihi..(jgn sesekali putus asa untuk mempercayainya..)

Sayang pun perlu dikecapi bukan untuk sekadar dimiliki..
Faham..huhuhu,p

1 ulasan:

Afiqme berkata...

wow!!! full marks 10 ... i like dis post .. especially the paragraph "Yg penting..kamu tahu dan sedar..hidup hanya sementara..tiada yg kekal utk selama2nya...kita x mungkin dapat lari dari masalah......"

satu penulisan jujur ... dan pandangan yang menarik buat mereka yang masih lagi kabur tentang cinta... nice post rembulan! keep it up!